Termen ”profilkläder” avser de kläder med tryck som bärs av företagets anställda. Vissa regler måste dock följas för att dessa ska vara skattefria förmåner för de anställda. Många tror att det är kvalificerat att bara skriva ut en logotyp på ett plagg som ett profilplagg och därmed något som företaget kan ta som en kostnad och sedan donera till de anställda. Men det är inte så enkelt.
Sedan slutet av tiotalet har Skatteverket gett exakta riktlinjer för profilkläder. För det första måste flera förutsättningar uppfyllas:
1.Det ska vara plagg med en funktion som kan användas i tjänsten.
Som ett resultat är målet att kläderna ska bäras mestadels på arbetsplatsen där personen arbetar. Som ett resultat är det osannolikt att en person som arbetar som inom fjällräddning kommer att kunna få badkläder. Plagget är helt klart mer till nytta av andra anledningar än något som endast ska användas i tjänsten.
2. Plagget ska ingå i ett företags profil och därmed vara en del av företagets kommunikation och marknadsföring. På grund av detta, liksom behovet av att profiltrycket är synligt, är det inte rimligt att säga att underkläder är en typ av profilkläder. De ovan nämnda reglerna gäller inte plagg som uppenbarligen passar under kategorin ”Arbetskläder”.
3. I fall där yrkesrollen (ex. golvläggare) kräver särskilda arbetsbyxor som en självklarhet (ex. golvläggarbyxor), finns det ingen anledning för en logotyp eller liknande att vara närvarande.
Men under vissa omständigheter har kläderna ett specifikt syfte. Uniformer och liknande ingår också i denna kategori. Om det är arbetskläder som ”också kan vara lämpliga för privat bruk” måste logotypen vara närvarande.
4. Det bör också krävas att de anställda bär dessa kläder medan de är i tjänst. Det behöver inte vara varje dag, men om det är för en kort tid bör det finnas uttryckliga instruktioner. Logotypen, företagsnamnet eller något liknande måste vara synligt. Detta görs för att klargöra hur dessa reklamkläder varierar från vanliga kläder. Därför bör det inte vara något misstag att det handlar om kläder med reklam.